zaterdag 14 juli 2012

Voetballen in Kibera


Een groots plan kwam langs met verschillende doelen: In beweging te blijven, iets goeds te doen, even anders dan anders, kortom op een goede manier iets leuks te doen. Een paar Papa's bezochten projecten in Kibera en daar groeide het idee om een voetbalwedstrijd te doen. 

[Wikipedia:] "Kibera (Nubisch voor bos of jungle) is een buurt en sloppenwijk in Nairobi, Kenia. Het is de grootste sloppenwijk van Nairobi en op een na grootste stedelijke sloppenwijk van Afrika. Er wonen tussen de 600.000 en 1.2 miljoen mensen.
Kibera ligt ongeveer 5 kilometer ten zuidwesten van het stadscentrum van Nairobi. In totaal beslaat de wijk een gebied van 2,5 vierkante kilometer, minder dan 1% van Nairobi’s totale oppervlak. Desondanks woont meer dan een kwart van de populatie van Nairobi in Kibera. De bevolkingsdichtheid is ongeveer 2000 mensen per hectare."

Veel Papa's waren enthousiast en bezorgd. De Kibera stars waren alleen dolenthousiast. Vanuit de adoptiehoek hadden we Duitsers, Italianen en Zweden zo gek gekregen om mee te doen. De onderhandelingen begonnen. Een klein veld of een groot veld, 2x een half uur of 2x 3 kwartier, hoeveel wissels... uiteindelijk zouden we 2x een half uur spelen met 7 spelers op een klein veld. Op de dag des oordeels werden we lopend meegenomen door Kibera. Onderweg kregen we te horen dat het het grote veld zou worden en 2x 45 minuten speeltijd. Ongetwijfeld nadat ze gezien hadden dat hun gemiddelde leeftijd minder dan de helft was dan de onze...We trokken veel bekijks met onze wandeling (warming up) met de kinderen op de nek en de wandelwagens tussen de krotten. 
Speelkwartier van kinderen en Mzungu's om naar te kijken

GO!!! Kibera stars

Een rode waas van anticipatie hangt er al.
Bij een school was een veld met de ons bekende rode aarde en wat polletjes gras. De doelen waren verschillend van grootte, het veld liep schuin af en als iemand een stap verzette dreef een grote stofwolk over het veld, zo droog was het. Gelukkig was dit niet het veld met de greppel want de blessuregevoeligheid lag niet in ons voordeel. Wij hadden 5 wisselspelers, waarvan er 2 al geblesseerd waren na het eerste balcontact, Kibera stars hadden er meer, veel meer... 

We hebben gespeeld en we hebben het overleefd. Sterker nog, we werden niet compleet van het veld gespeeld.
We kwamen eerst voor te staan maar in de Keniaanse zon en het stoffige veld gingen de jaren van de Papa's tellen en verloren we uiteindelijk met 3-1.
 We hadden een ijzersterke Italiaanse verdediging die wel 4x de buitenspelval zetten!
Zelfs ik had mijn momentje en toen 2 Keniaanse spelers doorgebroken waren, haalde ik ze in ( echt, het veld liep wel naar beneden daar) en met reglementaire schouderduwtjes verspeelden ze de bal. Ze waren onder de indruk van mijn souplesse, snelheid, tactisch inzicht en natuurlijk, de kilo's hielpen ook mee.
 Even werd nog de wedstrijd stilgelegd omdat een vrachtwagen over het veld reed om afval te droppen maar de 5 minuten rust maakte ons alleen maar scherper. 

De foto's en videoshoots moesten na de wedstrijd even wachten tot het raspende geluid uit de kelen van de Papa's tot aanvaardbare niveau was gedaald. De foto's werden genomen door een fotoschool uit Nairobi en de bewegende beelden van een lokale nieuwszender die dagelijks berichten over en uit Kibera. Ik had nog geprobeerd ze te overtuigen van de nutteloosheid van zoomen tijdens de wedstrijd. Omdat ze daar niet van overtuigd leken na mijn argumenten heb ik Andrew op mijn schouders genomen en dat leverde genoeg schattige plaatjes op om ze niet meer te laten focussen op mij tijdens de wedstrijd. Of dit gelukt is weet ik niet maar kan ik nakijken op youtube en het lokale krantje. Ik heb ook de video en foto's besteld, dit voornamelijk om ze niet in verkeerde handen te laten komen.

Al met al was het een heel aparte en unieke ervaring. Met behulp van mijn sponsors (Bedankt!) kon ik ook een mooi bedrag neerleggen( voor ons een platte tv en voor hun, tsja, melk?... ) en Linda heeft zelfs de uitslag van de pool goed geraden en krijgt een nog nader te bepalen Kibera- pakket als prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten